Al enige tijd is jeugdhulpaanbieder Cardea zowel in beleid als praktijk actief bezig met het inzetten van ervaringskennis en het ontwikkelen van ervaringsdeskundigheid in cliëntcontact. Zowel door oud- cliënten als door reguliere hulpverleners met een eigen verhaal. De ervaringen hiermee zijn veelal positief; de bewuste inzet van dit cliëntperspectief blijkt van meerwaarde in het creëren van meer openheid en gelijkwaardigere hulp.
Ook voor de ervaringsdeskundigen (in wording) levert het veel op om een indrukwekkende levenservaring of een diagnose als helpend in te kunnen zetten voor een ander. Het geeft betekenis en draagt bij aan het opdoen van werkervaring in de rol van werknemer.
Toch kent deze, binnen Jeugdhulp nieuwe manier van werken ook uitdagingen; welke competenties zijn van belang, welke rollen kan een ervaringsdeskundig stagiair of vrijwilliger hebben en hoe verhouden zij zich tot “reguliere” hulpverleners. Hoe voorkomen we stigma en hoe gaat het in de praktijk, bijvoorbeeld met professionele afstand en nabijheid?
Sinds dit jaar zijn we, vanuit het nieuwe project Medezeggenschap, Ervaringsdeskundigheid
en Participatie (MEP) mede met hulp van Agis Innovatiefonds gestart met het sub-project “leren werken met eigen ervaringen”.
In training en pilots leren zowel medewerkers als oud-clienten werken met eigen en andermans ervaringen.
TRAINING
"Ik heb geleerd dat mijn kwetsbaarheid waardevol is" In maart is de training "Ervaringskennis maken" voor 8 medewerkers gestart en onlangs afgerond. Tijdens deze verbindende training kwam het verschil tussen ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid aan bod. Net als de meerwaarde om ervaringen te delen in clientcontact en wanneer je dat beter niet kan doen. Ondanks veel herkenning is ieder ervaringsverhaal anders, net als de manier waarop iemand het
leven weer op de rit krijgt, ondanks beperkingen
of belemmeringen. In de training werden deze ervaringen gedeeld zodat ieders rugzakken gevuld raakten met collectieve ervaringskennis, klaar
om ingezet te worden en vruchtbare grond te creëren voor meer inzet van ervaringskennis en deskundigheid.
STAGIAIRES
Begin dit jaar hebben wij gesprekken gevoerd met diverse kandidaten voor ervaringsdeskundig stagiair. Dat heeft ertoe geleid dat we eind februari Nehwien en in april Nisa mochten verwelkomen. Zij zetten zich naast project MEP ook in bij 4 pilotteams; een kleinschalige woongroep, een observatiegroep
voor 3-6 jarigen, een project voor schoolverlaters (Buitenkans) en bij de Plusgroep (vrijwilligers en schoolcoaches).
We zijn gestart met intervisie voor onze ervaringsdeskundigen en hebben regelmatig overleg met de teams. Thema’s die tot nu toe aan bod kwamen:
• Hoe vertel je je eigen verhaal zonder teveel te vertellen?
• Hoe vind je balans tussen professionele afstand en nabijheid?
• Welke rollen kan je als ervaringsdeskundige hebben (o.a. rolmodel, bondgenoot, bruggenbouwer, veranderaar) en welke past bij jou en de groep waar je stage loopt?
Initiatiefnemer
Cardea